Muzeum je zcela nově koncipovanou výkladní skříní značky, která zve návštěvníky k pestré, poutavé, interaktivní a multimediální procházce historií firmy. Razantní jízda historií automobilky ŠKODA AUTO, kterou představují automobily, filmy, současníci a dokumenty, moderně uspořádané na více než 1 800 m² výstavní plochy v historických výrobních halách. Muzeum se chlubí také novým multifunkčním sálem „Laurin & Klement Forum“ a moderním Café/Restaurantem VÁCLAV.

 

Souzvuk „Tradice“, „Evoluce“ a „Preciznosti“

Souzvuk „Tradice“, „Evoluce“ a „Preciznosti“ tvoří hlavní obsahovou myšlenku nového muzea. Tři světy plné zážitků s mimořádným akcentem: napínavé, poučné a překvapivé. Jako červená nit se expozicí vine směs automobilů a příběhů, inscenována multimediálně a interaktivně. Návštěvník má široké možnosti volby od prostého prohlížení vozů a exponátů, přes prohlížení obrázků a filmů až po hlubší četbu – flexibilita je jednou z hlavních charakteristik nového ŠKODA Muzea.

Historie a historky jako na běžícím pásu

Každý vůz představuje nekonečně mnoho příběhů, některé známé, jiné zase soukromé. Slavná "filmová hvězda“ Ferat spatřila světlo světa v roce 1971. Nezrodila se však přímo pro filmovou roli, ale jako sportovní dvoumístné kupé Škoda 110 Super Sport. Původní barva byla bílá, vpředu dominovala výklopná rampa se šesti světlomety, velká část karoserie včetně dveří, střechy a čelního skla se vyklápěla nahoru. Automobil s nadčasovým dynamickým vzhledem opravdu zaujal. Bohužel se nedostal ani do malosériové výroby, a tak si jej zájemci mohli prohlédnout alespoň na filmovém plátně. V roce 1981 již v tomto černém provedení s jinými světlomety a drobnými úpravami na karoserii si zahrál jednu z hlavních rolí ve filmu Upír z Feratu.

“Úspěch značky se ukazuje v reálném životě,“ zdůrazňuje šéf společnosti ŠKODA Prof. Dr. h.c. Winfried Vahland. „Historie značky ŠKODA se v tomto směru podobá kouzelné skříňce, naplněné k prasknutí, a my jsme z ní vybrali ty nejlepší kousky. Ty ukazují fascinaci, kterou značka vyvolává v České republice i na celém světě.” Návštěvník se seznámí se zajímavými epizodami nejrůznějšího zabarvení: v hlavní roli jsou zaměstnanci, fankluby značky, celebrity, státníci, děti i závodníci.

Anekdoty, události, některé i poněkud bizarní – tvůrci muzea na denní světlo vytáhli leccos. Jedno přitom mají všechny příběhy společné: vypráví o mimořádném vztahu mezi člověkem a automobilem značky ŠKODA. Ať se totiž dělo cokoli, stalo se to vždy s automobilem značky ŠKODA, nebo v něm. V následujících odstavcích přikládáme několik ukázek.
Zábavná anekdota z roku 1957 informuje o česko-amerických vztazích, ovlivněných automobilkou ŠKODA: V roce 1957 vyslal jeden americký dovozce automobilů tehdejší Miss USA na fotografování do Československa. Fotografovalo se na Hradčanech, a to ve voze ŠKODA Felicia, snovém kabrioletu oněch časů. Po zveřejnění fotografií této dámy s vozem značky ŠKODA v USA následovala obrovská poptávka amerických zájemců po modelu Felicia. Flirt s třídním nepřítelem však neměl dlouhého trvání: Zájemců bylo 15.000, do Ameriky ale bylo možno dodat pouze 408 vozů.
Sbírka ŠKODA Muzea nyní čítá zhruba 340 položek, mezi nimiž převažují osobní vozy sériové výroby, závodní speciály a prototypy, několik desítek motorů, čtyři motocykly a jedno kolo. Nejstarším exponátem je právě kolo Slavia z roku 1899, nechybí první automobil Voiturette nebo filmový hrdina „Ferat“. Součástí sbírky je i 24-členná flotila vozů, která se pravidelně účastní automobilových výstav (např. Techno-Classica Essen)  a veteránských rallye (např. Sachsen Classic, Kitzbüheler Alpen Rally, Silvretta Classic nebo Oldtimer Bohemia Rally).

Automobily jsou udržovány v optimálních podmínkách ve speciálně vybudovaném depozitáři. Sbírka je postupně restaurována vlastním oddělením ŠKODA Muzea, ale i externí pomocí. Při restauračních a renovačních zásazích má vždy přednost kvalita a zachování historické pravdivosti. Veřejnosti přístupný je depozitář prototypů v prostorách bývalé slévárny.

Historie sbírky

Sbírka ŠKODA Muzea nyní čítá zhruba 340 položek, mezi nimiž převažují osobní vozy sériové výroby, závodní speciály a prototypy, několik desítek motorů, čtyři motocykly a jedno kolo. Nejstarším exponátem je právě kolo Slavia z roku 1899, nechybí první automobil Voiturette nebo filmový hrdina „Ferat“. Součástí sbírky je i 24-členná flotila vozů, která se pravidelně účastní automobilových výstav (např. Techno-Classica Essen) a veteránských rallye (např. Sachsen Classic, Kitzbüheler Alpen Rally, Silvretta Classic nebo Oldtimer Bohemia Rally).

Automobily jsou udržovány v optimálních podmínkách ve speciálně vybudovaném depozitáři. Sbírka je postupně restaurována vlastním oddělením ŠKODA Muzea, ale i externí pomocí. Při restauračních a renovačních zásazích má vždy přednost kvalita a zachování historické pravdivosti. Veřejnosti přístupný je depozitář prototypů v prostorách bývalé slévárny.

Již tehdy bylo v plánu získávat do sbírky další exponáty a to jak stahováním prototypů a nových vozů rovnou z výroby, aby byla zachycena vývojová posloupnost, tak odkupem od soukromých majitelů. Těm měl být protiúčtem nabízen ojetý nebo nový vůz z produkce automobilky. Po spojení s koncernem VW se sbírka začala více obohacovat o veteránské vozy a nadále, stejně jako v minulosti, je doplňována aktuální produkcí.
Nejdříve sbírka, pak muzeum. Za základ sbírky dnešního ŠKODA Muzea lze považovat od druhé poloviny 60. let soubor dvou motocyklů L&K, šesti osobních vozů L&K, jednoho hasičského a jednoho závodního vozu, který byl nainstalován ve Sboru Českých bratří v Mladé Boleslavi jako stálá expozice. Již tehdy bylo záměrem vybudovat samostatné automobilové muzeum, pro které bylo vytipováno hned několik vhodných prostor, mezi nimi např. i mladoboleslavský hrad.

Nakonec však „AUTOSALON ŠKODA - Technické muzeum AZNP“ svůj provoz zahájilo v nové budově postavené speciálně za tímto účelem (dnešní ŠKODA Mezinárodní prodej), a to v roce 1975 u příležitosti oslav 1000. jubilea vzniku města Mladá Boleslav a 80. výročí vzniku automobilky. Expozici vozů L&K a ŠKODA, doplněnou o faktografii z historie, výroby, dosažených sportovních úspěchů firmy a propagační filmy, si tehdy prohlédlo 20 000 návštěvníků ročně.

Nové muzeum na novém místě

V září roku 1995, při stém výročí založení automobilky, byl zahájen provoz Škoda Auto Muzea v nových prostorách – v nejstarší části závodu na Třídě Václava Klementa. Muzeum se tak stalo symbolickým styčným bodem mezi městem a výrobním závodem. Mělo za cíl pořádat vzdělávací, kulturní a reprezentační programy a expozice seznamovala návštěvníky jak s historií, tak s novinkami ve výrobě i vizemi dalšího vývoje.


Původní komplex budov z přelomu 19. a 20. století, jež kdysi sloužil i samotným zakladatelům firmy - pánům Laurinu a Klementovi jako továrna, byl nyní účelně uzpůsoben potřebám muzea, jehož součástí se stala i nezbytná restaurátorská dílna a archiv společnosti. O rok později byl v muzeu otevřen i multifukční sál zvaný Laurin & Klement Forum, hojně využíván pro dealerské konference, představení plánovaných novinek novinářům a obchodníkům, ale i koncerty vážné i populární hudby a filmová a divadelní představení.

V muzeu nechyběl ani obchod s tematickou literaturou a dárkovými předměty a stylový „Rallye Bar“. Návštěvnost muzea se vyšplhala na 120 000 návštěvníků ročně. V roce 2012 muzeum prošlo celkovou rekonstrukcí, omlazeny byly exteriéry i interiéry muzea včetně expozice. Novou podobu dostal i název – ŠKODA Muzeum.




Kontakty

  Adresa
Tř. Václava Klementa 294
293 60 Mladá Boleslav
 
  Návštěvní služba:
Tel.: +420 326 8 31134
Tel.: +420 326 8 31135
Tel.: +420 326 8 31137
E-mail: muzeum@skoda-auto.cz