V roce 1895 založili Václav Laurin a Václav Klement v Mladé Boleslavi společný podnik. ŠKODA tak patří k jedné z nejstarších automobilových značek na světě. Muzeum oživilo tento příběh na autentickém místě – v bývalých výrobních halách, ve kterých se až do roku 1928 vyráběly automobily. Hned vedle v největším a nejmodernějším závodě tento příběh pokračuje: den co den tam sjíždějí z výrobní linky nové škodovky. Také v muzeu je historie stále v pohybu: výstavy, řady akcí, koncertů a v neposlední řadě obměna exponátů nabízejí celoročně inspiraci a rozmanitost. Kromě prohlídek v mnoha jazycích jsou nabízeny doplňkové služby, například pro skupiny a děti. Ideálním rozšířením návštěvy muzea je prohlídka přilehlých výrobních provozů. Tím se vše propojí ve fascinující cestu historií automobilů.
Muzeum je moderně koncipovanou výkladní skříní značky, která zve návštěvníky k pestré, poutavé, interaktivní a multimediální procházce historií firmy. Razantní jízda historií automobilky ŠKODA AUTO, kterou představují automobily, filmy, současníci a dokumenty uspořádané na více než 1 800 m² výstavní plochy v historických výrobních halách. Muzeum se chlubí také novým multifunkčním sálem „Laurin & Klement Forum“ a moderním Café/Restaurantem VÁCLAV.
Souzvuk „Tradice“, „Evoluce“ a „Preciznosti“ tvoří hlavní obsahovou myšlenku ŠKODA Muzea. Tři světy plné zážitků s mimořádným akcentem: napínavé, poučné a překvapivé. Jako červená nit se expozicí vine směs automobilů a příběhů, inscenována multimediálně a interaktivně. Návštěvník má široké možnosti volby od prostého prohlížení vozů a exponátů, přes prohlížení obrázků a filmů až po hlubší četbu – flexibilita je jednou z hlavních charakteristik muzea.
Každý vůz představuje nekonečně mnoho příběhů, některé známé, jiné zase soukromé. Slavná "filmová hvězda“ Ferat spatřila světlo světa v roce 1971. Nezrodila se však přímo pro filmovou roli, ale jako sportovní dvoumístné kupé ŠKODA 110 SUPER SPORT. Původní barva byla bílá, vpředu dominovala výklopná rampa se šesti světlomety, velká část karoserie včetně dveří, střechy a čelního skla se vyklápěla nahoru. Automobil s nadčasovým dynamickým vzhledem opravdu zaujal. Bohužel se nedostal ani do malosériové výroby, a tak si jej zájemci mohli prohlédnout alespoň na filmovém plátně. V roce 1981 již v tomto černém provedení s jinými světlomety a drobnými úpravami na karoserii si zahrál jednu z hlavních rolí ve filmu Upír z Feratu. „Úspěch značky se ukazuje v reálném životě,“ zdůrazňuje vedení společnosti ŠKODA. „Historie značky ŠKODA se v tomto směru podobá kouzelné skříňce, naplněné k prasknutí, a my jsme z ní vybrali ty nejlepší kousky. Ty ukazují fascinaci, kterou značka vyvolává v České republice i na celém světě.” Návštěvník se seznámí se zajímavými epizodami nejrůznějšího zabarvení: v hlavní roli jsou zaměstnanci, fankluby značky, celebrity, státníci, děti i závodníci.
Anekdoty, události, některé i poněkud bizarní – tvůrci muzea na denní světlo vytáhli leccos. Jedno přitom mají všechny příběhy společné: vypráví o mimořádném vztahu mezi člověkem a automobilem značky ŠKODA. Ať se totiž dělo cokoli, stalo se to vždy s automobilem značky ŠKODA, nebo v něm.
Zábavná anekdota z roku 1957 informuje o česko-amerických vztazích, ovlivněných automobilkou ŠKODA: V roce 1957 vyslal jeden americký dovozce automobilů tehdejší Miss USA na fotografování do Československa. Fotografovalo se na Hradčanech, a to ve voze ŠKODA FELICIA, snovém kabrioletu oněch časů. Po zveřejnění fotografií této dámy s vozem značky ŠKODA v USA následovala obrovská poptávka amerických zájemců po modelu FELICIA. Flirt s třídním nepřítelem však neměl dlouhého trvání: Zájemců bylo 15.000, do Ameriky ale bylo možno dodat pouze 408 vozů.
Všechny krátkodobé výstavy jsou přístupné v rámci běžného vstupného do muzea.
Využijte možnosti zakoupení celoroční vstupenky do expozic ŠKODA Muzea za zvýhodněnou cenu.
Aktuální výstava
Mladoboleslavská automobilka ŠKODA AUTO letos slaví 125 let od svého založení. V roce 1895 založili továrnu na jízdní kola dva nadšení cyklisté – Václav Laurin a Václav Klement. Sortiment následně doplnily motocykly a v roce 1905 automobily vlastní konstrukce. Vydejte se do ŠKODA Muzea na novou výstavu a objevte, jak se ŠKODA během 125 let vypracovala na globálně aktivní značku. K vidění od 27. května 2020 do 10. ledna 2021.
Aktuální výstava
Ojedinělá výstava bronzových plastik výtvarníka Davida Černého představuje scénické obrazy českých dějin a kultury. Svou formou detailního zpracování jednotlivých postav plastiky připomínají tradiční betlém. Soubor byl vytvořen pro Autostadt při příležitosti výstavy EXP0 2000. Výstava je do konce roku k vidění v sále Hieronimus III.
Sbírka ŠKODA Muzea nyní čítá zhruba 340 položek, mezi nimiž převažují osobní vozy sériové výroby, závodní speciály a prototypy, několik desítek motorů, čtyři motocykly a jedno kolo. Nejstarším exponátem je právě kolo SLAVIA z roku 1899, nechybí první automobil VOITURETTE nebo filmový hrdina „Ferat“. Součástí sbírky je i 24-členná flotila vozů, která se pravidelně účastní automobilových výstav (např. Techno-Classica Essen) a veteránských rallye (např. Sachsen Classic, Kitzbüheler Alpen Rally, Silvretta Classic nebo Oldtimer Bohemia Rally). Automobily jsou udržovány v optimálních podmínkách ve speciálně vybudovaném depozitáři. Sbírka je postupně restaurována vlastním oddělením ŠKODA Muzea, ale i externí pomocí. Při restauračních a renovačních zásazích má vždy přednost kvalita a zachování historické pravdivosti. Veřejnosti přístupný je depozitář prototypů a sportovních vozů v prostorách bývalé slévárny.
Sbírka ŠKODA Muzea je pravidelně doplňována o další exponáty. Do sbírky jsou zařazovány jak prototypy a nové vozy značky, aby byla zachycena vývojová posloupnost, tak i vozy odkoupené od soukromých majitelů.
Kola se vyráběla v různých provedeních: pro dámy, pro pány, pro silnější jezdce a špatné cesty apod.
Nejrozšířenější dvouválcový motocykl továrny. Vyráběn v letech 1904 – 1907 v počtu 675 ks.
Dvousedadlový otevřený automobil, vyráběn v letech 1905 – 1907, počet vyrobených ks se liší, vyrobeno cca 44 kusů.
Jeden z nejúspěšnějších modelů L&K vůbec, L&K Typ S, se zrodil již v roce 1911. Vyrobilo se více než 2 000 kusů v několika různých verzích, což je důkazem všeobecného uznání spolehlivosti tohoto modelu.
Expedován jako limuzína, do podoby hasičského vozu byl upraven mimo firmu L&K, typ MF vyráběn v letech 1917 – 1923.
Vyroben v říjnu 1921 jako typ So, později byl modifikován. Vozy L&K 200 jsou odvozeny od typové řady S.
Vozy vyráběné v druhé polovině 20. let 20. století nesly na chladiči obě loga, jak Laurin & Klement, tak Škoda.
Luxusní osobní automobil s osmiválcovým motorem a výkonem 60 HP, vyráběn v letech 1929 – 1933 v počtu 49-50 ks.
Prototyp s poloautomatickou převodovkou a netradičními liniemi karoserie.
Sportovní automobil vyráběný ve verzi roadster a kupé, celkem vyrobeno 72 vozů v letech 1935 - 1938.
Byla navržena pro toho nejnáročnějšího motoristu. Její cílovou skupinou byli průmyslníci a politici. Auto bylo vyráběno mezi léty 1938 a 1949 – celkem vzniklo 113 kusů před druhou světovou válkou a dalších 62 po ní. Pozdější z nich byly známy jako ŠKODA SUPERB OHV.
Osobní automobil vyráběný v letech 1946 – 1952, vyrobeno 66 904 vozů všech variant.
Vojenská a policejní verze populární řady 1100 byla dodávána se skládací plátěnou střechou.
Tento závodní vůz s karoserií ve tvaru doutníku byl nejrychlejším československým automobilem své doby. Dokázal dosáhnout rychlosti až 197,7 km/h. I když vzniknul už v roce 1950, rozbuší se vám při pohledu na něj srdce i dnes.
Lehký užitkový automobil, vyráběný v letech 1955 – 1961 v několika provedeních – dodávka, sanita či pohřební vůz.
Dvoudveřový prototyp z roku 1956 měl být potenciálním nástupcem modelu ŠKODA 440. Měl samonosnou ocelovou karoserii a čtyřválcový motor poháněl přední kola. Maximální užitečné zatížení bylo až 360 kg. I přes tato působivá technická data se nikdy nedostal do výroby.
Tyto sportovní vozy dopřály svým řidičům vítr ve vlasech stejně jako jejich jednostopí předchůdci. Ekonomické a politické problémy konce 60. let však způsobily, že ani jeden z nich se nezúčastnil žádných velkých evropských závodů.
Sportovní kabriolet s textilní sklápěcí, nebo pevnou sklolaminátovou střechou „hardtop“ určený převážně pro export. V letech 1959 – 1964 společně s typem 996 vyrobeno 14863 ks. P
Osobní a lehký užitkový automobil, vyráběný v pobočném závodu Kvasiny v letech 1961 – 1971. Celkem vyrobeno 54 086 vozů.
Závodní monopost s ocelovým trubkovým rámem a litrovým motorem dosahoval maximální rychlosti až 220 km/h a byl vyroben v jednom prototypu a trojici sériových exemplářů. Byl zástupcem značky ŠKODA v závodech Formule 3 a Václav Bobek starší s ním v roce 1968 slavně získal druhé místo v československém poháru.
Osobní automobil s motorem vzadu. Vyráběn v letech 1964 – 1969, všech „tisícovek“ vyrobeno cca 440 tis.
I když se tomuto bílému prototypu sportovního vozu dostalo v roce 1972 vřelého přijetí ze strany veřejnosti, nikdy se nedostal do sériové výroby. O deset let později použil režisér Juraj Herz černou verzi tohoto vozu pro hlavní roli ve filmu "Upír z Feratu" kde představoval automobil poháněný lidskou krví.
S dodatečně namontovaným prototypovým motorem tato prototypová verze modelu 1000 MB dominovala závodům kategorie B5, ve které s ní Jaroslav Bobek dosáhl celkového vítězství v závodech do vrchu v ročníku 1970 a v okruhovém poháru v roce 1971.
Závodní automobil pro skupinu B5 s motorem řady 720.
Prototyp založený na modelu ŠKODA 110 R měl sníženou střechu a rozšířené blatníky, stejně jako novou zadní nápravu s vlečenými rameny. Hlavní inovací byla ale pětistupňová převodovka Porsche a čtyřválcový motor o objemu 1 800 – 2 000 cm3, který dokázal speciál rozjet až na 210 km/h. Bohužel se vyrobily jen tři prototypy.
Úspěšný sportovní automobil, vyráběn v letech 1975 – 1980, v automobilce vyrobeno cca 200 ks.
První sériově vyráběný automobil s motorem vpředu a náhonem předních kol (1987 – 1995
Nástupce modelu ŠKODA FELICIA se brzy stal jedním z nejúspěšnějších supermini a vysloužil si i ocenění Auto roku 2000 britského magazínu What Car? V roce 2003 vznikla pro řidiče hledající více zábavy za volantem varianta RS, jeden z mála naftových hatchbacků. V nabídce byla také praktičtější verze COMBI.
Tato vyladěná soutěžní verze modelu OCTAVIA byla postavena pro sezónu 1999 a začala s posádkami Sibera - Gross, Triner - Wand a Thiry - Prevot. V roce 2000 ji převzala posádka Climent - Roman a pro sezónu 2001 ji sedlali Kresta a Tománek, než konečně spočinula ve ŠKODA Muzeu.
Stylové kompaktní SUV s robustním designem a pohonem všech kol, díky kterému je stejně tak doma na prašných cestách jako na hladkých silnicích. Široká paleta motorů, převodovek a výbavy na přání je skutečným lákadlem. YETI MONTE CARLO vyzařuje jedinečný styl.
Tří- nebo pětidvéřový městský vůz nabízí prostorný chytrý interiér, který dokáže naplno využít kompaktního půdorysu. CITIGO G-TEC je expertem na úsporný provoz, zatímco sportovní MONTE CARLO uspokojí řidiče, kteří hledají malý vůz s velkými ambicemi.
Soutěžní speciál FABIA S2000 byl založen na silniční variantě modelu FABIA a dosáhl neobyčejných úspěchů. Získal několik národních i mezinárodních titulů, zejména v seriálu IRC – od Azorských ostrovů až po Kypr. O pohon se stará dvoulitrový motor o výkonu 203 kW (276 k) spojený se šestistupňovou převodovkou a schopný dosáhnout maximální rychlosti až 180 km/h. Není divu, že jde o hvězdu dnešního českého motorsportu.
Nový kompaktní rodinný vůz byl prvním modelem, který promluvil novým designovým jazykem preciznosti, čistoty a elegance. RAPID v karosářské verzi hatchback, pojmenovaný SPACEBACK, se chlubí svěžím designem, který přitahuje peloton mladých obdivovatelů.
OCTAVIA COMBI byla průkopníkem nového designového jazyka značky a přinesla působivou škálu nejmodernějších prvků na poli bezpečnosti, komfortu a multimédií. Zavazadlový prostor je s objemem 610 litrů největší ve své třídě a může být sklopením zadních sedadel rozšířen až na ohromujících 1 740 litrů.
Vlajková loď značky nás vede do nové éry se svým dynamickým designem, typickými ostrými liniemi a krystalickými tvary. Za vzhledem se skrývá funkčnost: s největším zavazadlovým prostorem, širokou paletou bezpečnostních a zábavních systémů i řadou výkonných motorů není pochyb o tom, že si SUPERB svoje jméno zaslouží.
MONTE CARLO představuje stylovou variantu modelu FABIA, zvýrazněnou černými designovými prvky, jako je velká panoramatická střecha, maska, litá kola nebo zpětná zrcátka.
Nejdříve sbírka, pak muzeum. Za základ sbírky dnešního ŠKODA Muzea lze považovat od druhé poloviny 60. let soubor dvou motocyklů L&K, šesti osobních vozů L&K, jednoho hasičského a jednoho závodního vozu, který byl nainstalován ve Sboru Českých bratří v Mladé Boleslavi jako stálá expozice. Již tehdy bylo záměrem vybudovat samostatné automobilové muzeum, pro které bylo vytipováno hned několik vhodných prostor, mezi nimi např. i mladoboleslavský hrad.
Nakonec však „AUTOSALON ŠKODA – Technické muzeum AZNP“ svůj provoz zahájilo v nové budově postavené speciálně za tímto účelem (dnešní ŠKODA Mezinárodní prodej), a to v roce 1975 u příležitosti oslav 1000. jubilea vzniku města Mladá Boleslav a 80. výročí vzniku automobilky. Expozici vozů L&K a ŠKODA, doplněnou o faktografii z historie, výroby, dosažených sportovních úspěchů firmy a propagační filmy, si tehdy prohlédlo 20 000 návštěvníků ročně.
V září roku 1995, při stém výročí založení automobilky, byl zahájen provoz Škoda Auto Muzea v nových prostorách – v nejstarší části závodu na Třídě Václava Klementa. Muzeum se tak stalo symbolickým styčným bodem mezi městem a výrobním závodem. Mělo za cíl pořádat vzdělávací, kulturní a reprezentační programy a expozice seznamovala návštěvníky jak s historií, tak s novinkami ve výrobě i vizemi dalšího vývoje.
Původní komplex budov z přelomu 19. a 20. století, jež kdysi sloužil i samotným zakladatelům firmy – pánům Laurinu a Klementovi jako továrna, byl nyní účelně uzpůsoben potřebám muzea, jehož součástí se stala i nezbytná restaurátorská dílna a archiv společnosti. O rok později byl v muzeu otevřen i multifukční sál zvaný Laurin & Klement Forum, hojně využíván pro dealerské konference, představení plánovaných novinek novinářům a obchodníkům, ale i koncerty vážné i populární hudby a filmová a divadelní představení.
V muzeu nechyběl ani obchod s tematickou literaturou a dárkovými předměty a stylový „Rallye Bar“. Návštěvnost muzea se vyšplhala na 120 000 návštěvníků ročně. V roce 2012 muzeum prošlo celkovou rekonstrukcí, omlazeny byly exteriéry i interiéry muzea včetně expozice. Novou podobu dostal i název – ŠKODA Muzeum.