Hero Image Hero Image Hero Image Hero Image

Design auta Škoda v průběhu času

Krátkodobé výstavy

Salon filmových klapek 

26. března  –  7. dubna 2024

Kompletní kolekce 125 děl 27. ročníku Salonu filmových klapek byla nejprve k vidění v Divadle Hybernia v Praze. Ve středních Čechách jsou tato originální díla vystavena ve Vratislavicích nad Nisou od 15. do 24. března v Rodném domě Ferdinanda Porscheho a od 26. března do 7. dubna si je mohou prohlédnout návštěvníci Škoda Muzea v Mladé Boleslavi.

Výstava je přístupná v rámci běžného vstupného.

Mezi známými jmény autorů ani letos nechybí Jaroslav NěmečekKateřina MilerKristián Kodet, ale také trojice umělců, kteří se do projektu zapojují každoročně Miroslav GöttlichFrantišek Květoň a Ivan Baborák. Poprvé svou klapkou přispěla i autorka loutek, Xenie Axamitová. Svými klapkami po roční přestávce přispějí i Jiří Slíva nebo Ticho 762.

Na klapkách se i tentokrát objevují osobnosti nejen filmového plátna, jako je Tomáš HolýBolek Polívka a Miroslav Donutil nebo Jiří Šlitr, který by letos oslavil 100 let. Sklářská výtvarnice Miroslava Ptáčková zase reflektuje 105. nedožité narozeniny Miroslava Zikmunda a pokračuje v řadě významných zlínských staveb, tentokrát ztvárněním vily slavného cestovatele. Nejstarším výtvarníkem, který se již po šestnácté zapojil do našeho projektu, je devadesátiletý Antonín Vojtek. Tradiční aukce se uskuteční v rámci 64. Zlín Film Festivalu 2. června v Kongresovém centru Zlín. Z výtěžku dražby klapek jsou podporovány filmové projekty studentů filmových škol a dalších mladých tvůrců.

Za celou historii Salonu filmových klapek bylo vydraženo 2 998 umělecky ztvárněných klapek a celkově vynesly již 48 332 000 Kč. Stále nepřekonaný je úspěch klapky Libora Vojkůvky „Touhy plná, klapka rozevřená“ z roku 2008, kterou zájemce zakoupil za 199 tisíc korun. Kompletní kolekce je k vidění na webu salonfilmovychklapek.cz, který obsahuje přehled všech klapek ze všech dosavadních ročníků Salonu, navíc přidává informace o jednotlivých autorech a další zajímavosti.

1974: Škoda 200 RS

10. ledna – 28. dubna 2024

Ještě před příchodem legendárního modelu Škoda 130 RS hájily na tratích československých soutěží barvy mladoboleslavské automobilky fantasticky rychlá kupé Škoda 180/200 RS. Jimi zavedené označení RS (rallye sport) se u sportovních verzí vozů Škoda používá dodnes. Celkem vznikly dva vozy Škoda 200 RS – oba dva jsou v rámci výstavy k vidění ve Škoda Muzeu.

Africké dobrodružství se Škoda Enyaq

10. července 2024 – 30. září 2024

Nápadně žlutý plně elektrický vůz Škoda Enyaq, který absolvoval tisíce kilometrů na náročné trase z Evropy do Jižní Afriky a zpět, se nyní stal součástí sbírek Škoda Muzea. Přijďte se na něj v průběhu léta podívat.

Vůz je k vidění ve Škoda Muzeu od 10. července do 30. září 2024, denně od 9 do 17 hodin.

Jak se žlutý Enyaq stal součástí sbírky Škoda Muzea.

Klenoty ze sbírky Škoda Muzea

21. prosince 2024 – 9. ledna 2025

Výstava představí pět unikátních a luxusních vozů mladoboleslavské sbírky včetně zrenovovaného vozu Škoda Hispano-Suiza z roku 1928, který se při této příležitosti představí veřejnosti vůbec poprvé. Dále je k vidění Laurin & Klement BSC z roku 1908, Škoda 645 (1930)
a vozy Škoda Superb OHV z let 1939 a 1948.
 

Example Link
Tisková zpráva k výstavě

60 let vozu Škoda 1000 MB

26. června 2024 – 5. ledna 2025

Před 60 lety odstartovala výroba moderního rodinného automobilu Škoda 1000 MB – prvního sériového modelu značky s motorem v zádi moderní a lehké celokovové karoserie. Ikonické „Embéčko“ vznikalo v nové části mladoboleslavského výrobního závodu, zaujalo vysokou úrovní techniky, komfortu i designu a stalo se exportním hitem. V rámci výstavy budou k vidění kromě sériových provedení i prototypy, které vedly k vývoji nového vozu, dále soutěžní speciály, formule a řada nástupců vozu Škoda 1000 MB.
 

Example Link
Tisková zpráva k výstavě

Příběh tvarů, které psaly dějiny

Každé auto značky Škoda zanechává v těch, kdo se na něj dívají, svůj charakteristický dojem. Některá působí klidně a elegantně, jiná zase ostře a odhodlaně. Ale víte, co je spojuje? Jednoduchá myšlenka jejich výrobců: aby nejen dobře jezdila, ale také dobře vypadala. Design vozů Škoda Auto nikdy nebyl jen o tom, co je momentálně v módě, byl vždy komplexním odrazem vkusu dané doby – a někdy i pokusem o krok do budoucnosti.

Pokud vás baví auta, ale více než motory vás zajímá, jak vlastně vzniká jejich „tvář“, určitě si ve Škoda Muzeu v Mladé Boleslavi přijdete na své, stejně jako milovníci technologií. V muzeu můžete díky unikátním exponátům objevovat, jak se měnil vzhled aut od prvních modelů, které vznikaly ještě pod značkou Laurin & Klement, až po moderní vozy, které potkáváte každý den na silnici.

Od dřevěných kol k aerodynamice

Začněme pěkně od začátku. První automobily, které v automobilce Laurin & Klement vznikaly od roku 1905, vypadaly spíše jako kočáry s motorem než jako dnešní auta. Už tehdy se ale design nebral na lehkou váhu a i zdánlivě jednoduchý tvar měl svůj nezaměnitelný styl.

Navštívíte-li Škoda Muzeum, můžete obdivovat nádherně zrestaurované veterány s mosaznými světly, štíhlými blatníky a bohatými detaily z počátku 20. století, jaké obvykle vídáme jen v historických filmech.

Škoda Auto v rytmu času

Každá dekáda v existenci značky Škoda přinesla něco nového. Ve 30. letech se začaly objevovat aerodynamické tvary – jako například na modelu Škoda Popular Monte Carlo. Sportovní elegance v kombinaci s dobovou praktičností dává tomuhle autu neobyčejné kouzlo. Tento překrásný kousek v muzeu určitě nesmíte minout. Automobilka jeho výrobou reagovala na úspěch vozu Popular na slavné Rallye Monte Carlo. Limitní model je jedinečnou ukázkou obchodnímu umu designéru a podnikavosti tehdejšího vedení společnosti.

Počátek 60. let je spojen s kulatými tvary karoserií.. Praktické, jednoduché, jasné. Modely jako Škoda 1000 MB dodnes vyvolávají u mnohých návštěvníků muzea nostalgii po časech, kdy v těchto vozech jezdili jako malí. A právě to je na nich krásné.

A co 80. léta? Ta přinesla model Škoda Favorit, první moderní hatchback značky Škoda, na kterém se podílel slavný italský designér Nuccio Bertone. Z časového odstupu dnes vnímáme Favorit jako ztělesnění doby, kdy jsme se v designu začali přibližovat Západu a jeho vkusu.

Odvážné vize a současnost

V expozici Škoda Muzea najdete i modely, které se do sériové výroby nikdy nedostaly. Koncepty, studie, vývojové prototypy. Právě díky těmto kouskům si člověk uvědomí, kolik kreativity a inovace ve značce Škoda Auto bylo a pořád je.

Je zde k vidění například designový koncept Škoda Vision D, který má jednoduché moderní linie a elegantní vzhled. Na trh se nikdy nedostal, byl však předobrazem nového designového směru, který dnes vidíme na modelech Octavia nebo Superb. 

Design jako zrcadlo doby

Design není jen o vzhledu konkrétních aut. Je to způsob, jak značka vyjadřuje svou identitu a jak promlouvá ke svým zákazníkům. A právě objevování designové řeči automobilových výrobců napříč historií je tím, co dělá návštěvu Škoda Muzea jedinečným zážitkem.

Chcete se o designu aut Škoda dozvědět více? Navštivte Škoda Muzeum Mladá Boleslav a vstupte do světa, kde i tvar blatníku vypráví svůj působivý příběh.

20 let vozu Škoda Fabia WRC

3. února 2022 - 30. června 2023

Před 20 lety se na tratích světového šampionátu objevila Škoda Fabia WRC. Až do sezony 2007 startovali s celkem 24 exempláři jezdci továrního týmu Škoda Motorsport a později i jezdci soukromých stájí. Nástupnické soutěžní speciály na bázi dalších generací řady Fabia nasbíraly tisíce trofejí. Škoda Fabia WRC je k vidění v depozitáři sportovních vozů do konce června 2023.

25 let vozu Škoda Octavia Combi

1. března 2022 - 17. května 2023

Evergreen Škoda Octavia Combi se během 25 let své existence v řadě zemí propracoval mezi nejúspěšnější automobily své kategorie. Aktuální čtvrtá generace nabízí i elektrifikované verze plug-in hybrid iV a mild-hybrid e-TEC. Přijďte si prohlédnout zástupce všech 4 novodobých generací i jejich předchůdce z roku 1964 do expozice Škoda Muzea do 17. května 2023.